Учнівське
самоврядування – добровільне об’єднання учнів, мета якого – сформувати почуття
господаря школи, класу, вміння співробітничати на принципах партнерства, гласності, демократизму.
В наукових дослідженнях є різні види тлумачення цього поняття.
Учнівське самоврядування – це:
Принципи, які
лежать в основі учнівського самоврядування:
Які завдання вирішує учнівське самоврядування:
Лідер – (з англійського керувати, вести) – той, хто
користується найбільшим авторитетом у якомусь колективі, учасник різноманітних заходів, який іде попереду інших.
Важливим критерієм ефективності учнівського самоврядування є
сформованість елементарного рівня організаційної культури учнів-лідерів (відповідальність, організованість, цілеспрямованість, емоційна єдність, дисциплінованість, багатий внутрішній
духовний світ, потреба у творчості та виявленні ініціативи).
Зміст роботи органів самоврядування визначається,
виходячи із ведучих видів діяльності, характерних для організації позаурочних занять з дітьми в школі. Такими видами діяльності є: пізнавальна, самообслуговування, художньо-естетична,
спортивно-оздоровча, волонтерська, інформаційна.
Пізнавальна діяльність організовується і проводиться у таких видах і формах, як інтелектуальний марафон. Предметні олімпіади та
вечори, різні ігри (КВК,»Де, що , коли?» тощо), конференції, диспути, консультації (взаємодопомога учням у навчанні), зустрічі з цікавими людьми і т.д.
Самообслуговування – це турбота про порядок і чистоту, акуратності, благоустрою, в т.ч. організація чергування, створення правового
поля у всередині шкільного життя.
Художньо-естетична діяльність – це свята, конкурси, концерти, виставки, фестивалі, зустрічі. У кожній школі, як правило, цей напрямок
займає одне із найбільш видних місць.
Спортивно-оздоровча діяльність завжди привертає увагу учнів, якщо вона правило
побудована. Тобто. відповідає потребам фізичного розвитку та інтересам дітей. Проте її організація – справа відповідного органу самоврядування.
Волонтерська діяльність – це надання допомоги молодшим школярам, турбота про ветеранів-учителів, ветеранів війни та праці, організація
допомоги багатодітним сім’ям.
Інформаційна діяльність завжди існувала у школі у вигляді усної та
письмової інформації про життя школи. Але з приходом у школу нових інформаційних технологій і з необхідністю привчати учнів до життя в умовах нового інформаційного поля, у якому інформація має
істотне значення для прийняття рішення, робота відповідного органа необхідна.